söndag 25 november 2012

LCHF

Erkänn, du har någongång gett dig på LCHF va? Dra ned på brödet och kolhydraterna.
Så även jag har provat det, det var ju i och för sig drygt två år sedan snart. Men jag har provat. Och herregud vad jag älskade det. Det var inte för att gå ned i vikt utan att må lite bättre och bli piggare.
Man ska alltså dra ned på kolhydrater så som pasta, ris, potatis och bröd samt sådant som växt i marken. Pastan var lätt att utesluta i mitt fall. jag tycker inte det är så värst gott. Men BRÖDET! Vad går upp emot en god smörgås?
Det var inte längtan efter brödet som gjorde att jag slutade, nej det var dessa grejer man fick äta som var problemet inte dom man uteslöt. Det var nötter i ALLT! Och ägg.
Som nötallergiker så var det ju bara att utesluta nötterna, som t.ex. mellanmål. Istället åt jag "fin crisp" med ost på. Funkar en stund sen blir det tråkigt i längden.
Äggen då? När man har magkatarr ska man passa sig för ägg, ett någon gång ibland har funkat för mig. Men jag levde nästan bara på ägg under min LCHF-period. Det var omeletter, stekta ägg, kokta och äggröra = magen sa ifrån.
Sedan så funkar det ju att byta matvanor när man är hemma och kan bestämma själv vad man äter och när. Jag började nytt jobb efter någon månad med LCHF, där åt man när man fick tid över och fick äta det som bjöds. För att bli mätt blev det mycket potatis och bröd. Ja ni hör, lika bra att lägga ned.
Sen tog jag aldrig upp det på riktigt igen, men jag är sjukt sugen. Iaf nu när jag är endast två kilo ifrån min målvikt. Men ja, allergierna och magkatarren är kvar.
Nåja, får jag bara igång på träningen så ska det nog gå fin fint att äta som jag gör nu.

Inga kommentarer: