torsdag 6 december 2012

Ålder kanske inte är allt?

Jag har under den senaste tiden hört från flera håll att man inte gärna anställer nyutbildade förskollärare på förskolorna.
I nästa andetag säger någon att "-Du kommer få jobb jättelätt för förskollärare är det brist på."
Att få en anställning efter studierna har jag inte oroat mig alls över, vem vill inte ha en nyexad förskollärare?
Därför blir jag så extremt förbannad när jag hör att man hellre vill ha en förskollärare som har jobbat inom barnomsorgen och har erfarenhet, ja det köper jag. Men snälla rara, ge oss unga en chans. Nej, för vi har för lite erfarenhet. Jaha? Men hur ska vi få erfarenhet om vi inte får jobba?
Att man går in på en aställningsintervju med inställningen att denna person är ung och därför är helt värdelös är skrämmande.
"- Nja, hen kanske inte var så bra för hen är ju ung"
"- Hen hade bra tankar, men ja ingen erfarenhet"
Jag förstår att cheferna vill ta in pedagoger med erfarenhet, självklart, men bara för att man är ung betyder inte det att man är oerfaren.
Se på mig t.ex., jag är 20 nu, när jag är färdig förskollärare 22. Jag är uppväxt med barn runt omkring mig, jag bytte min första blöja vid drygt  fyra-fem års ålder. Jag har haft praktik under två omgångar på en storbarnsavdelning på gymnasiet, under tiden fick jag även hoppa in och jobba.
Jag hade en otroligt lärorik praktik på en öppen förskola där jag redan som 18 åring gav råd till nyblivna föräldrar hur man får barnen att sova på nätterna. Jag använde mig utav tolk för att komunicera med dem som hade annat modersmål än svenska och fick med mig massor utav bra saker ifrån min tid där.
Jag har jobbat som vikarie i förskolan dem senaste tre åren, så inblick i förskolan det har jag. Samt erfarenheten...
Om två år när jag blir färdig förskollärare så kommer jag ha gjort 20 veckors praktik på en förskola.
Så kom fan inte och säg att bara för att man är ung så har man ingen erfarenhet.
Den dagen jag ska söka jobb som förskollärare vill jag möta en chef som ser till mig som person och mitt bagage, jag vill inte möta någon som redan innan mötet har bestämt sig att bara för att jag är ung är jag inte bra.
I allt detta har jag även med mig x antal timmar som barnvakt, genom detta har jag ju själv lärt mig att t.ex. läsa saga för två trötta barn samtidigt som den ena vill bli buren och middagen skulle lagas. Så den chefen jag möter en vacker dag, snälla du, bilda dig inte en uppfattning av mig innan du har träffat mig.    

Inga kommentarer: