måndag 17 december 2012

Ändrade planer så att säga

Idag vaknade jag precis som vilken dag som helst, efter en stund fick jag frågan om jag kunde jobba 14-17.15. Klart jag kunde det!
Jag gick upp och åt frukost, duschade och pluggade. Albin som var hemma med huvudvärk vaknade till liv och fixade lunch, kaffe och ägg. Vi fick en mysig lunchstund innan jag satte igång och pluggade igen.
Jag hann inte läsa många rader innan jag kände en välbekant känsla i magen, magkatarren var påväg. Skit också. Stoppade i mig två novalucol och trodde att det skulle funka som vanligt. Icke, det blev bara värre och värre. När värken tillslut blev olidlig tog jag inside men långt innan den hade hjälpt tog jag kramplösande. Någonstanns här kände jag att gå till jobbet inom en timme skulle aldrig gå. Bad Albin smsa mamma att jag var sjuk samtidigt som jag går och kräks av smärtan. Mamma ringer hem och kommer sedan hemspringandes och börjar prata om akuten. Jag som i vanliga fall håller mig därifrån förstod att det var den sista utvägen. På med tjocktröja och raggsockor ( har hört att det brukar vara kallt där ).
När vi började åka släpper dom värsta smärtorna som tur är och när vi väl kommer fram är smärtan bara 4/10 istället för 10/10 som förut.
Jag som aldrig tidigare på mina 20.5 år i livet varit på akuten tyckte att det var liiite spännande. Vi satt ner i väntrummet innan det blev vår tur, nummer 666, ödet?
Gick till receptionen och skrevs in av en himla söt kille. Eftersom jag inte var döende så fick vi gå tillbaka till väntrummet.
Jag hade noll tidsuppfattning men efter en dryg timme kommer den söta killen Johan och ropar upp mig. Både receptionist och sjuksköterska alltså, coolt.
Fick lägga mig på en brits i traumarummet, han ställde frågor, kollade pulsen, syremättnaden, tempen, blodtrycket, satte nål, tog några rör blod samt kände och lyssnade på magen. Inga direkta fel hittades förutom feber och en läkare kom in och kände och lyssnade på magen. Inga fel...
Jag fick en shot med xylocain i samt mer novalucol innan jag blev stjusad in på akuten. Det var överfullt så vi fick stanna i korridoren, inte oss emot då vi hade himla roligt åt roliga människor som gick förbi.
Läkaren kom förbi några gånger innan provsvaren kom. Allt var däremot bra förutom lite förhöjda vita blodkroppar typ. Men det var tydligen normalt så vi blev hemskickade med medicin mot magkatarr att hämta på apoteket.
Jag var i detta läge nu sjukt hungrig så vi stannade på vägen och köpte en macka och godis innan apoteket besöktes. Med medicinen i handen åkte vi vidare till mormor och morfar för att gratta morfar på 65-års dagen. Jag var ju dock inte allt för fräsch så vi tog med oss smörgåstårta hem.
Nu är jag mätt i magen och inväntar på att ta min nya medicin som jag ska äta i en månad.
Så efter den här dagen kan jag nu lägga till akutmottagningsbesök och nål i armen på min meritlista ;-)  

Inga kommentarer: