fredag 18 januari 2013

Det är lättare än vad du tror.

När jag gick igenom mitt twitter-flöde imorse så retweetade jag ett inlägg ifrån polisen i Stockholm där det berättades att dom stoppat en sk. "vodka-bil" som sålde sprit till minderåriga. Många förundras över att det är lätt att få tag i sådant man egentligen inte borde ha tillgång till.
Hur kommer det sig att många redan i högstadiet och nu för tiden till och med mellanstadiet börjar röka? Jo för att det finns idioter som köper och sedan ger det till dem som inte får köpa själva. Eller så är ju falskleg poppis om det ens behövs för i vissa affärer behöver man ju inte visa leg.
Vid nyår så var mamma och jag ute och gick och hörde raketer ifrån skolgården, det lär ju knappast inte vara någon som är över 18 som skjuter där? "-Men hur kan dom köpa om dom är minderåriga?" frågade mamma. Jag tror att en stor del i detta är att man har kontakter och kompisar som är äldre. Umgås man i äldre kretsar så kommer man även i kontakt med såna grejer man inte ska kunna ha kontakt med när man är under 18.
Det sjukaste i allt detta är att man inte längre "gömmer sig" om man röker eller dricker. Idag läggs det ut på facebook som att det vore okej och ingen reagerar. Herregud, när jag var liten så var det ju ett jäkla hemlighetsmakeri med sånt där.
Jo, tillbaka till Stockholm. Det fanns alltså en bil som åkte runt och sålde starksprit till ungdomar, och inte nog med det, det fanns dom som va 12 år som hade köpt. Fattar ni, 12 år, och börjar redan dricka. Herregud, var är världen påväg?!
Det finns många vuxna som inte kan klara av sprit, men dom är ändå vuxna. Jag vill bara skaka om hela världen, det här är inte okej.
Och var är föräldrarna? Är ens barn inte hemma på fredagar och lördagar? Ja då kanske man ska börja tänka efter var dom är pch vad dom gör.
Det är fan sorgligt.  

Inga kommentarer: