onsdag 29 maj 2013

Pluggdag blev Stockholmsdag

I måndags hade min praktikplats planeringsdag och jag fick ledigt. Eller jag skulle fixa mina uppgifter jag har haft under perioden. I mina öron blev det en ledig dag.
När Pernilla på söndagskvällen hörde av sig och sa "-Jag saknar dig" satte jag mig och pluggade det jag skulle gjort på måndagen. När det var färdigt bestämde vi att vi skulle träffas på måndagseftermiddagen.
Jag åkte upp till Stockholm tidigare, köpte en kaffe och satt mig och läste i kungsträdgården. Att det åkte bilar och passerade massvis med människor störde mig inte ett dugg. Älskar pulsen i Stockholm.
Något som fick min uppmärksamhet var däremot en kvinna som satte sig på bänken bredvid min. Hon var märkbart påverkad av något och somnade till vid flertal tillfällen. Jag såg hur människor bara gick förbi och kände att jag inte kunde blunda för denna stackars kvinna. Så när hon vaknade till frågade jag om hon ville ha hjälp. Och det ville hon ju självklart inte och så somnade hon om. Jag tog beslutet att hon visst borde ta emot hjälp, men hur? Så jag ringde 11414 ihopp om att en polispatrull skulle hjälpa henne.
Jag tror inte ni kan ana hur lång telefonkö det var till polisen, kvinnan han vakna och gå iväg. Jag tog rygg på henne och höll mig några meter bakom medan jag såg hur hon vinglade på trottoaren. När jag äntligen fick tag på polisen blev jag kopplad vidare, mer telefonkö med andra ord. Sen fick jag prata med ett jättetrevlig kvinna som tyckte det var bra att jag ringde. Så hon fick all information jag visste om kvinnan samt var vi var påväg.
"- Jag lämnar dina uppgifter till en patrull som ringer upp dig när dom närmar sig er"
Efter en timme hade fortfarande ingen ringt upp och jag började bli aningen less på att följa efter en hög kvinna. Jag hade hunnit tappa bort henne vid ett flertal tillfällen i folkmassorna och kände mig som en privatdektektiv. Så jag ringer 11414 igen, telefonkö. Och precis när jag kommer fram bryts det. Så det var bara att börja om ifrån början. När jag väl fått prata med en fjärde polis för dagen berättade hon att alla patruller hade fullt upp. Men jag fick  lämna kvinnan om jag inte orkade följa efter mer. Jag som ändå inte hade något bättre för mig fortsatte att följa efter och två timmar senare ringer en polispatrull upp och berättar att dom är på väg.
Jag lotsar dom rätt och får lämna kvinnan och gå och vinka till patrullen för att dom skulle haja var vi var... När vi däremot skulle hitta kvinnan igen var hon spårlöst borta.
Poliserna tog över mitt detektivarbete och jag fick gå vidare.

   Jag tog en sväng förbi Åhlens där jag mötte upp Paulina, vi bytte några ord innan jag gick och träffade Pernilla. Vi åt middag, gick på stan och bara myste innan jag var tvungen att åka hem igen. Men det var ändå med ganska lätta steg jag klev på tåget eftersom jag hade vetskapen om att jag får träffa henne igen redan på fredag. En utgång är planerad och filmmys på lördag är tanken.

Så den där pluggmåndagen blev allt annat än en pluggmåndag kan man lugnt säga...     

Inga kommentarer: