torsdag 2 maj 2013

Sjukhushäng

Dem senaste fem dagarna har jag tillbringat 18 timmar på sjukhus.
Vi tar det från början, i torsdags var jag ute och sprang och fick helt plötsligt svårt att andas. Jag gick sakta hemåt och det svåraste försvann. Men när jag vaknade i fredagsmorse hade jag fortfarande ansträngd andning. Jag levde på som vanligt tills det blev på kvällen svårt att andas igen. Efter 6 timmar på akuten med svårt att andas och yrsel blev jag hemskickad. Alla prover såg bra ut och då bryr man sig tydligen inte om allmäntillståndet.
När jag bokade in en ny tid för tån i tisdags hade jag fortfarande ansträngd andning så en astmasköterska ringde upp mig och bad mig vända mig till sjukvårdsrådgivningen under onsdagen för att få en läkartid på vårdcentralen.
Sagt och gjort, jag gick upp fasligt tidigt igår och ringde, fick en läkartid en timme senare. Där kunde det inte konstateras några egentliga fel på mig så jag skickas vidare på lungröntgen på sjukhuset. Även där såg allt bra ut och jag fick fortsätta ner på akuten för fortsatta kontroller. Här var dock inte bara andningen problemet utan jag fick enormt ont i magen också. Så jag fick träffa två olika läkare innan jag blev utskriven efter att ha fått luftrörsvidgande medicin och smärtstillande för magen.
När jag däremot kom hem steg magvärken mer och mer och tillslut så fanns det ingen annan utväg än akuten igen. Denna gången slapp jag den långa väntan i väntrummet och efter någon timme fick jag ny smärtlindring som denna gång hjälpte.
18 timmar i sjukhusmiljö under 5 dagar, det är mer än vad jag har fått ihop på 20 år.
Imorgon ska jag tillbaka igen, först ultraljud och sen fortsatta kontroller på akuten.

Inga kommentarer: