måndag 14 januari 2013

Svensk sjukvård när den är som bäst?

Godmorgon, här sitter nu en jävligt trött tjej och skriver. Klockan ringde 8 och jag var heeeelt död, men jag gick upp och fixade frukost innan dom ringde ifrån vårdcentralen. Jag hade tänkt mig att det skulle vara en tjej som ringde upp ( fördommar jag vet ) men det var en gammal gubbe som inte direkt hade datorvana så allt tog ju 300 år för honom att få fram...
Det blev vanliga rutinfrågor först och sen efter mycket omständigheter fick jag en tid halv 11 idag. Den tiden fungerar inte rent praktiskt med bussar och framför allt så hade jag ju inte hunnit klart här hemma innan det var dags att åka. Så jag tackade nej, om ni inte har hört en arg gubbe förut så hade ni fått höra det om ni lyssnade på vårt samtal. Han blev seriöst jättearg att jag inte ville ha den tiden eftersom den var EXLUSIV, sen när blev läkartider exlusiva?! Jag sa åter igen att torsdag eftermiddag skulle fungera bäst, men först och främst kunde han inte boka flera dagar i förväg och absolut inte på eftermiddagar för då hade dom inga jourtider. Ursäkta, jourtid hos en jourläkare mitt i veckan?! Är inte det på kvällar och helger?!
Det slutade iaf med att jag fick en tid hos en jourläkare kl 13 idag. Det var tydligen läkarens första dag på jobbet, stackarn ska ta hand om mitt nageltrång. Fråga inte vad han heter, det minns jag inte och han som ringde upp kunde inte uttala det. Jag fick hans "kodnamn" som va typ A1A2, eller något liknande. När jag förstod att han jag pratade med inte skulle klara av att uttala det efter att han försökt 5 gånger sa jag att jag ändå inte behövde ha reda på det. Tror ni att han slutade? Icke, i 5 försök till tog det innan han förstod att jag faktiskt inte behövde namnet...
Det tog emot att tacka för hjälpen men jag hade ju faktiskt fått en tid så ja jag tackade för hjälpen och han upplyste mig en en gång att tiden var exlusiv, ungefär som att jag borde ha dåligt samvete för att jag tar upp tiden.
Tack för den!
Det fanns ju en anledning till att jag ville ha tiden på torsdag eftermiddag eftersom det är den enda dagen mamma kan följa med, man är inte så värst rörlig efter att man opererat nageltrång. Men ja det gick ju inte, som tur var så hade mormor en lucka vid kl 13 så hon följer med.  

Inga kommentarer: